Geschiedenis van de Volkswagen

 15/03/2013  GTI Fan

volkswagen_tatra_t97Op 11 februari 1933 kwam Adolf Hitler op de Berlijner Automobieltentoonstelling met het idee om een auto te produceren voor het volk. Deze moest aan de volgende eisen voldoen:

  • Plaats voor 4 personen
  • Zuinig in gebruik
  • 100km/u op de autoweg
  • onder de 1000 Dm

De Oostenrijker Ferdinand Porsche kreeg de opdracht.
In 1938 werd de KdF-stad gebouwd. Een grote KdF fabriek (Kraft durch freude) voor de productie van volkswagens en een hele stad er rond omheen voor de arbeiders. Deze stad kennen we onder de naam Wolfsburg. Deze stad lag centraal in Duitsland. Er werd een snelweg aangelegd, die we nu kennen als Bundeshauptbahn 2.
Tijdens de tweede wereldoorlog lag de productie stil, omdat er in de fabriek oorlogsvoertuigen en wapens geproduceerd moesten worden.

Na de tweede wereldoorlog

de74aeIn juni 1945 werd de KdF Fabriek overgenomen door de geallieerden. Na veel onderhandelen kwam het bedrijf weer in Duitse handen, waarbij ook de naam volkswagen ontstond. In 1946 liep de eerste kever van de band. De opkomst van de kever werd gedwarsboomd door een Engels onderzoek, waarbij er een vernietigend oordeel werd geveld over de techniek van de kever.
Tegenwoordig is deze kritiek achterhaald, want er zijn meer dan 21 miljoen VW kevers geproduceerd, die allemaal gebouwd werden naar vooroorlogs ontwerp.
De fabriek produceerde in die tijd meest dienstauto’s.

In 1948 kwam er een nieuwe directie die het Volkswagenmerk in Wolfsburg het grootste van de wereld maakten. De oppervlakte van de huidige werkplaats is zo groot als ruim 900 voetbalvelden.

In 1965 neemt volkswagen de fabriek van Daimler Benz over, waardoor ze over nieuwe technologieën konden beschikken, zoals waterkoeling.

De jaren 70, 80 en 90

In de zeventiger jaren had volkswagen het moeilijk totdat ze Audi overnamen. Met Audi-onderdelen was het mogelijk een moderne auto te produceren. In 1973 komt de Passat op de markt, die in 1973 werd gevolgd door de Golf. De productie van de Kever wordt verplaatst naar Mexico en de Duitse fabriek richt zich op de productie van de Golf.

2000

Het Volkswagenconcern maakt van de ‘oude’ KdF in Wolfsbug een grote ‘autostad’, waar klanten niet alleen een auto kunnen kopen, maar ook een museum kunnen bezoeken en alle informatie die ze wensen kunnen krijgen over de Volkswagencultuur. Ieder model heeft zijn eigen paviljoen. Daarnaast kunnen kinderen er hun eigen ‘rijbewijs’ halen en is er een groot avonturenpark.

m1fz906al7we